תם הטקס, החלה השינה: על טקסי שינה לתינוקות

כל הורה חולם על זה, לעיתים תרתי משמע: שינה רציפה של הילד שלו, בדיוק בזמנים הרצויים וללא בכי או התעוררות מרובות בלילה. מדובר במשימה לא פשוטה, שגם לא נעשית ביום אחד. שלב מרכזי מאד בדרך להצלחת התהליך הוא טקס שינה, על הגרסאות המגוונות שלו.

שימו לב שלא מדובר בטקס כמו שאנחנו מכירים – אין כאן צעדות תופים, נאומים רשמיים או הפוגות מוזיקליות – אלא במספר פעולות שרצוי להוסיף לשגרת הערב.

מה כולל טקס שינה?

על פי רוב ההגדרות, טקס שינה כולל מספר פעולות הנעשות בצורה עקבית במטרה להבהיר לילד שהוא מתכונן לקראת השינה וגם לעודד אותה.

בדרך כלל הטקס מתחיל בארוחת הערב או באמבטיה – על פי סדר היום של ההורים וההעדפות שלהם (בכל מקרה האמבטיה צריכה להיות בשלבים ההתחלתיים של טקס השינה) – ונמשך עד אשר התינוק יושב לו שקט, רגוע ובעיקר ישן במיטה.

לאחר מכן רצוי לבצע עיסוי של הילד, שירגיעו אותו וגם יעניק לו את תחושת המגע והביטחון הנובע מכך. שלב מרכזי אחר על פי רוב המומחים הוא כיבוי האורות בחלקי הבית השונים, שרצוי שייעשה תוך כדי שמדברים אל הילד. רצוי להשתמש במילים כמו "לילה טוב" ולהיפרד מההורה השני או מבני המשפחה האחרים.

במשך כל התהליך כדאי לצמצם את הגירויים שהתינוק נתקל בהם: להימנע ממשחקים, לכבות את הטלוויזיה וכדומה. ניתן להשאיר מספר אורות במקומות "אסטרטגיים" בבית, כי חשיכה מוחלטת עלולה להקשות עליכם ועל התינוק גם יחד.

חשוב לתקשר עם התינוק: לשיר לו שיר שהוא אוהב (שיר מרגיע, כן?), לדבר איתו על היום שעבר, לספר לו סיפור וכן הלאה – בהתאם לגיל התינוק. אתם אמורים לדעת בשלב הזה מה מרגיע את הילד שלכם. נשיקת לילה טוב יכולה להפוך את הפרידה של התינוק מההורה לשעות הלילה לפשוטה יותר.

בצד השני של המשוואה, יש מספר דברים שרצוי שלא להכניס לתוך טקסי השינה למיניהם. מומלץ שלא לפתח תלות אל התינוק בצרכים שקשה לעיתים לספק (למשל הירדמות תמידית על הידיים).

חפצי מעבר לעומת זאת – מוצצים, צעצועים, דובי – כן נחשבים ליעילים ורצוי לשלב אותם בשגרת השינה. חשוב לא להפריז יותר מדי, מכיוון שהמטרה אינה ליצור גירויים.

כך עושים זאת נכון

כדי שטקס השינה יהיה מוצלח, מומלץ לנסות לשאוף שהוא יתבצע בשעה קבועה פחות או יותר. השימוש במונח "לנסות" אינו מקרי, כי יש משתנים רבים שעשויים להיכנס לתוך המשוואה ולהשפיע על זמן השינה בפועל: העבודה, סדר היום של ההורים וכן הלאה.

כדי שטקס השינה יהיה מוצלח, ההורים צריכים להירתם אליו ולהיכנס אף הם לאווירה. למרות שיש פעולות פחות או יותר קבועות, אם ההורה מבצע אותן כשאינו רגוע – האפקט על התינוק יהיה הפוך. לא תאמינו עד כמה התינוקות מרגישים את הרוגע של ההורים ומגיבים אליו.

בהמשך לכך, כן רצוי שההורה יגיב כאשר התינוק מגלה אי נוחות או בוכה. לא מדובר כאן בהנחת התינוק במיטה בשיטת "זבנג וגמרנו", אלא במוכנות להיות לידו כשהוא צריך, לדבר, ללטף או לגעת. 


יש לך רעיון לשיתוף פעולה?
רוצה לכתוב בבלוג שלנו?
מעוניינת לפרסם את העסק שלך?

צרי עימנו קשר!

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

דילוג לתוכן