התאמת כיסא בטיחות לרכב – מהפעולות החשובות למען ביטחון ילדיכם

לא צריך להסביר לכם על החשיבות של כיסא בטיחות לרכב. העובדה הברורה היא שתקנות התעבורה בישראל מחייבות שכל פעוט עד גיל שלוש יירתם במושב בטיחות, כאשר עד משקל תשעה קילוגרמים יש להושיב אותו נגד כיוון הנסיעה. מדובר בפריט שהמטרה שלו היא להציל חיים במקרה של תאונה חלילה. מכאן נובע שלא תמצאו הורים שנמנעים מרכישת כיסא בטיחות, כאשר רבים מצהירים שהם מוכנים להשקיע את כל הכספים הנדרשים למען שמירות על בטיחות היקר להם מכל.

כאשר הם ניגשים לבחירה של כיסא הבטיחות, התמונה מסתבכת עבורם. יש מגוון רחב של דגמים, תקינה שלא תמיד ברורה ושאלות שצריכות לעלות על התאמת הכיסא לילד.

אז מתי מעבירים?

התינוק עובר בדרך כלל שלוש תחנות עיקריות של ישיבה ברכב: זה מתחיל עם סלקל, איתו יוצאים רוב ההורים מבית החולים. לאחר מכן מגיע כיסא הבטיחות, ובשלב השלישי מושב ההגבהה (בוסטר). הנקודה החשובה היא שהמעבר בין ה"תחנות" האלה תלוי בפרמטרים שונים הקשורים הן לתינוק והן למוצר הנבחר. תמיד חשוב לראות מהו משקל המתווה המקסימלי של המוצר בו משתמשים, ואף לשים לב למידות של התינוק. כאשר האוזניים שלו נמצאות מעל לקצה גובהה מושב הכיסא, למשל, נדרש "חישוב מסלול מחדש".

שימו לב שיש מוצרים שמאפשרים "לדלג" על אחד מהשלבים, למשל כיסא בטיחות המיועד לילדים החל מגיל אפס. במקרה הזה בדקו היטב שהמוצר אכן מתאים לשלב בו הילד שלכם נמצא ועתיד להיות בעתיד הנראה לעין.

שימו לב לתקנים

תקני בטיחות מהווים עבורנו מקור לשקט נפשי בלא מעט תחומים, כאשר במוצרים המיועדים לשמור על הבטיחות של ילדינו תפקידם אפילו חשוב יותר. בישראל אין תו תקן מקומי שמחייב את המוצרים, אבל המוצר כן יכול לקבל את אישורו של מכון התקנים הישראלי. חשוב לוודא שהכיסא מחזיק בתו התקן האמריקאי (FMVSS 213), האירופאי (ECR-R44.03/04) או שניהם גם יחד.

אם המושב לא מחזיק בתו תקן, הרי שהמשמעות עבורכם היא אחת: סביר להניח שהוא לא עמד בהצלחה במבחני הריסוק, כך שהרכישה שלו נחשבת למסוכנת. אנחנו מפצירים בכם לא לרכוש כיסא בטיחות שאינו מחזיק בלפחות אחד מתווי התקן, ורצוי כיסא שקיבל ציונים גבוהים או מקסימליים במבחני הריסוק.

המותג כן קובע

בכל מוצר המיועד לתינוקות תמצאו תחרות אדירה בין גורמים שונים, הנבדלים ביניהם בפרמטרים מגוונים – כולל כמובן בשאלת האיכות. במקרה של כיסאות בטיחות לרכב, ההמלצה המקובלת היא לבחור במוצרים של המותגים הבולטים הפועלים בשדה המשחק גם כאשר תג המחיר גבוה יותר. הסיבה הפשוטה והדי מובנת מאליה היא שכיסא בטיחות זול "מדי" עלול להיות "יקר" בפועל, ובעיקר לא בטיחותי. אנחנו לא טוענים שאתם צריכים לגשת לחנות ולבחור במוצר היקר ביותר שיש, אבל בהחלט שאתם יכולים לקחת בחשבון שעל איכות תשלמו בדרך כלל יותר.

שאלת תאריך התפוגה

לא כל ההורים בוחנים את תאריך התפוגה של כיסא הבטיחות שהם רוכשים, מה שעלול להביא לרכישה של פריט פגום שלא יספק מענה במקרי חירום. תמיד חשוב לבחור את תאריך התפוגה של המושב, בעיקר כאשר רוכשים כיסא בטיחות מיד שנייה או מקבלים אותו ב"ירושה". בדרך כלל מדובר בתוקף בן חמש שנים, ומומלץ לרכוש את הכיסא קרוב ככל האפשר למועד ייצור שלו

אם מצטיידים בכיסא יד שנייה, חשוב לוודא שהוא לא נפגע בעת תאונה ושאינו סדוק או שבור בחלקים השונים. כל אלה מבטלים את הפונקציונליות של הכיסא.

המיקום גם קובע

בשנים הראשונות של התינוק הוא צפוי לשבת במושב האחורי עם כיסא הבטיחות שלו. אבל היכן בדיוק במושב האחורי? ההמלצות הבטיחותיות טוענות שהמקום הבטוח ביותר ברכב הוא המושב האמצעי. בפועל הורים רבים נמנעים מכך: ברכבים רבים יש התקני ISOFIX שמקלים על קיבוע המושב לרכב רק במושבים הצדדיים, כך שהבחירה היא למקם שם את הכיסא. האלטרנטיבה קיימת תמיד – עיגון הכיסא באמצעות חגורות הרכב – אבל היא נחשבת למורכבת יותר.

אנחנו ממליצים כן לנסות למקם את המושב במרכז הרכב. אם אתם חוששים שאינכם יודעים כיצד לעשות זאת, גשו למתקינים או לחנויות המספקות את המוצרים. העובדות העגומות מצביעות על כך שכ-90% מבין ההורים שמתקינים את כיסא הבטיחות ברכב באופן עצמאי עושים זאת בצורה שגויה, כאשר לעיתים מדובר בטעות חמורה שפוגעת ביכולת של הכיסא לעשות את תפקידו במקרי חירום.

מה עם הנוחות של הפעוט?

רוב המומחים ממליצים להעניק לשאלת הבטיחות חשיבות גבוהה פי כמה מאשר הנוחות של התינוק. במילים אחרות: רצוי שלא לבחור בכיסא רק כי נראה שהוא נוח עבור התינוק, ולא לשנות את הכיסא כך שיהיה נוח יותר אך בטוח פחות (למשל הגדלת יתר של הרצועות). יחד עם זאת כן יש מספר פרמטרים שאפשר לשים לב אליהם בדרך למציאת הכיסא בו התינוק ירגיש בנוחות מספקת.

כיסאות רבים מגיעים עם מספר מצבי ישיבה או שכיבה, שיכולים להתאים לשלב ההתפתחותי של התינוק אבל גם למה שמחפשים עבורו בנסיעה ספציפית: למשל הטייה של משענת הגב כך שתזכיר יותר שכיבה מאשר ישיבה, או שינוי מהיר של גובה הרצועות בהתאם לגובה התינוק. מומלץ להעדיף כיסאות עם ריפוד נשלף (אותו ניתן לכבס), בד נושם שימנע הזעה של התינוק בכיסאו בימים החמים יותר, מתקן לבקבוקי או לכוסות מים (החל מגיל מסוים) ועוד.

העצה החשובה הבאה שלנו היא על רקע הטרגדיות שפקדו לא מעט משפחות בישראל בשנים האחרונות: אל תצאו מהרכב ולו לדקה כאשר התינוק נמצא בתוך מושב הבטיחות. יש כיום מספיק אמצעים שמסייעים למנוע מצבים של שכחת התינוק ברכב, כך שרצוי לבחור בחלק מהם לפחות.


יש לך רעיון לשיתוף פעולה?
רוצה לכתוב בבלוג שלנו?
מעוניינת לפרסם את העסק שלך?

צרי עימנו קשר!

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

דילוג לתוכן