קיץ יעשה לכם טוב: התנהלות נכונה עם התינוק בקיץ

הקיץ הישראלי, שרק הופך ונעשה לוהט משנה לשנה, אינו פשוט להתמודדות עבור אף אחד מאיתנו. נראה שבמקרה של תינוקות, המורכבות גדולה שבעתיים. האמונה היא שהתינוקות עדיין לא יודעים לווסת היטב את חום גופם בגילאים המוקדמים. לצד זה, יש חשש של ההורה מקירור או מחימום יתר, שישפיע לרעה על התינוק ושעלול להביא למחלות ולמצבים בריאותיים לא נעימים. 

כפי שתראו מיד, חלק מהדאגות האלה הן הגיוניות בעוד אחרות צריכות להישאר ברמת המיתוס ותו לא.

לבוש

בכל רחבי ישראל תוכלו לראות תינוקות לבושים בארוך גם בימים החמים ביותר של השנה, מבלי שיש לכך הצדקה. ההמלצה היא עד סביבות גיל חודש וחצי לערך כן להלביש את התינוק בבגד. אם יוצאים החוצה שכבה ארוכה אחת דקה יכולה להיות מספיקה. לעומת זאת, בחדרים ממוזגים הבחירה לרוב היא בין שתי שכבות דקות לבין שכבה אחת עבה יותר.

החל מגיל חודש וחצי, אפשר להתאים יותר את לבוש התינוק למה שאנחנו לובשים – כלל האצבע מהבחינה הזו אומר שהחל מגיל זה, אפשר להתייחס לתינוק כאל אדם מבוגר (עד כמה שהדבר אפשרי כמובן). בכל מקרה חשוב להיות בבקרה על התינוק, לגעת בו מדי פעם ולראות אם הוא משדר אי נוחות, שעלולה להיות קשורה ללבוש לא מתאים. כך למשל תינוק שחם לו מדי עלול להיות ישנוני ולא פעיל.

שתייה

בקיץ כולנו צריכים לשתות מים, והרבה. כולנו? ובכן, לא בדיוק. עד לגיל חצי שנה התינוק אמור להיות מוזן בחלב אם (בהנקה או מבקבוק), או לחלופין בתרכובת מזון לתינוק (תמ"ל). מזונות אלה מורכבים בכ-80% ממים, כך שבהם יש את הנוזלים שהתינוק זקוק להם – בלי שיש צורך להוסיף לו מים לתפריט. למרות ששתיית מים כן אפשרית מגיל מסוים, החשש הוא שהמים ימלאו את קיבתם של הקטנים ויפגעו בשגרת הארוחות שהם אמורים לסגל לעצמם עם הזמן.

מסביבות גיל חצי שנה עוברים למים, שעל פי המלצות משרד הבריאות צריכים להיות מורתחים עד גיל שנה לפחות. כדי שלא לסגל לתינוק הרגלי שתייה שאינם נכונים כבר בשלב הזה, רצוי לא לחשוף אותו כלל לשתייה ממותקת או למיצים.

עקבו אחר התנהגות התינוק: אם הוא מגלה אי שקט, ייתכן שאינו שתה מספיק. בדרך כלל הצפי הוא לכשישה חיתולים רטובים לפחות ביום, תלוי בגיל. אם במשך מספר ימים אתם רואים כמות קטנה הרבה יותר, כדאי אולי להיוועץ עם רופא ובכל מקרה לחשוב על הגדלת השתייה. ואגב, הטיפ הזה לגבי ההתייבשות נכון לא רק בקיץ אלא גם בחורף: סכנת ההתייבשות קיימת גם בחורף.

מיזוג אוויר

בבתים ישראלים רבים המזגן עובד שעות נוספות, ובעיקר בסופי שבוע. אבל האם מומלץ להדליק את המזגן בבית או בחדר בו שוהה תינוק? גם כאן התשובה היא במידה רבה תלויית גיל. בחודשים הראשונים לחייו של התינוק – עד גיל שלושה חודשים לערך – רצוי שלא להדליק לאורך זמן מזגן בחדר בו נמצא התינוק ולהעדיף תחת זאת פתיחה של חלונות (בהנחה שנכנס מספיק אוויר). כאשר כן מדליקים מזגן, חשוב לא להפריז ביכולות הקירור שלו: 23-24 מעלות הן ההמלצה המקובלת.

גם כאשר התינוק גדל, הקפידו לחשוף אותו לטמפרטורות סבירות של מזגן (וכן, גם אם האינסטינקט שלכם הוא להקפיא את הבית כדי להתמודד עם החום). בנוסף לכך, נסו שלא לשנות את הטמפרטורה סביב התינוק בצורה קיצונית מדי. מומלץ לא להפעיל את המזגן ישירות על התינוק, בעיקר כאשר הוא נמצא בבגדים מינימליים עקב החום או מבלה חלק ניכר מזמנו כשהוא שוכב או זוחל על הרצפה הקרה של הבית.

יציאה לשמש

בעוד שבשבועות הראשונים לא נהוג להוציא את התינוקות מפתח הבית, עם הגדילה שלהם הדבר מתבקש או לכל הפחות מומלץ. תכשירי הגנה מפני קרינת השמש אינם מתאימים לרוב לילדים עד גיל חצי שנה, ולכן מומלץ לצמצם ככל האפשר את שהייתם בחוץ בשעות הלוהטות (כמובן שהם כן צריכים להיחשף לשמש כדי לקבל ויטמין D). טיול עם התינוק בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב הופך למתבקש.

כאשר התינוק גדול יותר, אפשר להוציא את התינוק יותר – אך עדיין מומלץ לצמצם את החשיפה שלו לשמש בשעות השיא. בכל יציאה החוצה הקפידו למרוח את התינוק בקרם הגנה בעל דירוג של 30SPF לפחות וחבשו על ראשו כובע מתאים. המומחים ממליצים לא לכסות את העגלה כולה בכיסוי או בחיתול טטרה, גם אם נראה שאנחנו מספקים בדרך זו לתינוק הגנה מפני השמש. בפועל, החום עלול "להילכד" בתרחיש הזה בפנים העגלה, באופן שעלול למרבה החרדה להזכיר שהות במקום סגור דוגמת רכב.

ים ובריכה

הליכה לים או לבריכה היא אחת הפעולות המתבקשות יותר בימי הקיץ הלוהטים. עם תינוקות, כמו עם תינוקות, צריך לשאול איך והאם בכלל לעשות את זה. ההמלצות הן להימנע מלהכניס את התינוק לכל בריכה שהיא עד גיל חצי שנה לערך, עקב השילוב שבין מערכת חיסונית שעדיין אינה חזקה מספיק לבין חומרי חיטוי שלא בריאים לתינוק. בין גיל חצי שנה לשנה אפשר לשהות עם התינוק במים לפרקי זמן קצרים (החשש הוא מירידה משמעותית בחום גופו והתקררות). עדיין עשוי להיות מוקדם יותר לעזרי הציפה.

החל מגיל שנה אפשר להאריך את השהות של התינוק במים, תוך כדי שמקפידים כמובן למרוח אותו בקרם הגנה לפני הכניסה למים ומיד לאחריהם. כדי למנוע אי נעימות ולכלוך של הבריכה, חשוב להצטייד כמובן בחיתול מתאים: הוא יכול להיות חיתול ים חד פעמי אבל גם בגד ים של ממש (רבים ממליצים להלביש בגד ים על חיתול ים חד פעמי).

והכי חשוב: לעולם, אבל לעולם, אל תסיטו את המבט מהילד שלכם כשהוא בקרבת מים, ובכלל. בכל קיץ אנחנו שומעים על אסונות טביעה שמקורם במספר שניות של חוסר תשומת לב מצד ההורים.


יש לך רעיון לשיתוף פעולה?
רוצה לכתוב בבלוג שלנו?
מעוניינת לפרסם את העסק שלך?

צרי עימנו קשר!

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

דילוג לתוכן