כשאני נקי: איך בוחרים אמבטיה לתינוק?

רחצת התינוק היא אחת הפעולות הבסיסיות שההורה מבצע בשגרה היום-יומית שלו. מעבר לחשיבות הבריאות וההיגיינית של המקלחת, יש לה פוטנציאל ללא מעט זמן איכות עם הקטנים שלנו. ההמלצות הן לקלח את התינוקות והילדים לפחות פעם ביום, כשיש שימליצו לעשות זאת בזמנים קבועים יחסית כדי לסגל לו סדר יום מבורך. מצד שני, האמבטיה עלולה להיות לא נוחה להורים, לא נעימה עבור הילדים ואפילו להביא לאסונות מסוגים שונים.

בחירה נכונה של אמבטיה בתינוק היא צעד נדרש, אבל כמו בכל מוצר לתינוקות – יש דגמים איכותיים יותר ופחות, כשלצד זה חשוב תמיד לראות מהי מידת ההתאמה של האמבטיה לילד. במדריך הבא נציג בפניכם את השיקולים העיקריים שעליכם לקחת בחשבון בבחירת האמבטיה.

הכול מתחיל מהבטיחות

בשנים האחרונות שמענו על מספר אסונות שהתרחשו בעת רחצה של תינוקות, החל מטביעות ועד לנפילות. בהרבה מאוד מקרים הסיבה לטרגדיות האלה היא חוסר תשומת לב או רשלנות רגעית מצד ההורים, אבל יכול להיות מצב בו הגורם קשור במידה זו או אחרת לאמבטיה הנבחרת. כמו כל מוצר תינוקות, עליכם לוודא שהאמבטיה שאתם מתכוונים לרכוש לתינוק נושאת בתו תקן ישראלי, הניתן לה לאחר עמידה בדרישות בטיחות די בסיסיות.

כל אמבטיה מגיעה עם גובה משלה, כאשר הברירה היא בין אמבטיות המונחות על הרצפה לבין אמבטיות המגיעות עם הגבהה בגובה של מספר סנטימטרים או מטרים מעל פני הקרקע, בהן חייבים לוודא את היציבות. הגובה של האמבטיה הוא משתנה נוסף הנכנס לתוך המשוואה, כאשר עליכם לוודא שהגובה מתאים לכם. אם אתם צריכים להתכופף "יותר מדי" כדי לקלח את התינוק, הנוחות שלכם (ואולי גם שלו) יורדת פלאים.

שאלת הישיבה של התינוק

ההושבה של התינוק באמבטיה נגזרת מהגיל שלו ומהשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא, אבל גם סוג האמבטיה משפיע כאן. ליתר דיוק, נכון יותר לומר שהמוצרים המשלימים לרחצה באמבטיה יכולים להיכנס לתמונה. בחירה מקובלת היא מושב פלסטיק בו מושיבים את הילדים ("דפני"), שמקל לרוב על ההורים ומסייע בייצובו של התינוק במהלך פעולת הרחצה.

את הבחירה של הדפני עושים בהתאם לנוחות התינוק ועל פי גודל האמבטיה הכולל. מושב גדול בהשוואה לאמבטיה עלול להיות הרבה פחות נוח עבור התינוק וההורים גם יחד, כאשר חוסר התאמה מהכיוון השני אינו מומלץ גם כן. קיימים כיום בשוק דגמים של אמבטיה שמגיעים כבר עם מושב מובנה. בצד החיובי, בחירה כזו תוציא מכלל אפשרות מצב בו מושב הפלסטיק אינו מתאים לאמבטיה בגודל או באלמנטים אחרים. בצד השלילי, מושב מובנה מוציא מהתמונה את הגמישות שחלק מההורים מצפים לה. כך למשל המושב המובנה עלול להיות בעייתי בתקופות בהן הילדים מגלים את נפלאותיה של העמידה ומנסים לעמוד בכל שנייה פנויה, כולל במקלחת.

ניידות

יש הורים שמקלחים את הילד שלהם במקום קבוע, בעוד אחרים כן מחפשים את הגמישות הזו במהלך שגרת היום-יום שלהם. אנחנו לא ממליצים לשנע אמבטיה כאשר הילד נמצא בתוכה, אבל עדיין ייתכן שתשמחו לשמוע שיש אמבטיות שמגיעות עם גלגלים המפשטים את השינוע שלהן. הכול טוב ויפה עם הגלגלים, אלא שמבחינה בטיחותית עליכם לבדוק דבר חשוב אחד: שהגלגלים כוללים מעצורים אשר התפעול שלהם נוח, מהיר וברור לכם.

אין אמבטיה בלי מים

חשוב לזכור שטמפרטורת המים המומלצת לרחצה עבור תינוקות היא כ-36-38 מעלות צלזיוס. טמפרטורה נמוכה או גבוהה מכך משמעותית עלולה להפריע לתינוק ובעיקר לסכן את בריאותו: החל מקור ומחשיפה למחלות ועד לחום ולכוויות הנובעות ממנו. הורים רבים מסתמכים על האינסטינקט שלהם, כאשר "כלל האצבע" הוא שטמפרטורה הנעימה למרפק שלנו בעת מגע עם המים תהיה ככל הנראה נעימה גם לתינוק. אופציה אחרת ומעט מדויקת יותר היא לרכוש מדחום עבור האמבטיה, שיוכל לספק תשובה חד משמעית לשאלת טמפרטורת המים בתוך מספר שניות. מד החום גם יאפשר לכם לדעת האם החדר עצמו נמצא בטמפרטורה המתאימה לרחצה, שמוגדרת לרוב סביב כ-25 מעלות צלזיוס. רק לאחר שאתם משתכנעים שהטמפרטורות של החדר ושל המים מתאימות, הכניסו את הילד שלכם אליה.

אפרופו מים, זה פשוט מאוד למלא את האמבטיה במים ובסבון, אבל הוצאה שלהם עלולה להיות משימה מורכבת יותר. כאשר המים ממלאים את האמבטיה המשקל שלה עולה פלאים, ולא תמיד אפשר להרים אותה כדי למקם אותה בסמוך לפתח הניקוז הקרוב. אם יש לכם אמבטיה גדולה (לשימוש כלל בני הבית), תוכלו פשוט להטות את האמבטיה של התינוק לצורך ריקון המים. במצבים אחרים לא תוכלו לעשות זאת, כך שהפתרון בדרך כלל הוא שימוש בצינורית קטנה אותה מחברים לאמבטיה – צינורית שהקצה השני שלה יגיע כמובן לפתח הניקוז או בסמוך אליו. בדקו במעמד הרכישה שמנגנון הריקון ברור לכם, ושהוא נוח. יש אמבטיות שהחיבור של הצינורית אליהן אינו יציב מספיק, כך שהצינור עלול להשתחרר ולגרום לדליפת מים בעייתית בחדר.

הציוד הנלווה

לא על אמבטיה לבדה מושתתת רחצת התינוקות. עליכם לוודא עוד קודם לכן שיש לכם את כל האביזרים הדרושים לצורך הרחצה, ובכלל זה מטלית רחצה, ספוג או פתרון אחר, אל סבון, שמפו לתינוקות, מגבת, מספר צעצועים שהילד אוהב (ברווזים למיניהם) וכן הלאה. בחרו למקם את האמבטיה במקום שיהיה לכם ממנו גישה לחפצים האלו, למשל בין מתקן התלייה לבין ארונות האמבטיה.

בלי קשר לסוג האמבטיה שאתם בוחרים בה ולדגם הספציפי, אל תשכחו שאת הילדים לא משאירים ללא השגחה באמבטיה, אפילו לשנייה אחת. זו הסיבה שחשוב למקם את כל הפריטים שיש בהם צורך לפני, במהלך או אחרי האמבטיה במרחק הושטת יד (אלא אם יש בנמצא אדם פנוי שיוכל להביא את כל הציוד הדרוש לכם תוך כדי הרחצה).


יש לך רעיון לשיתוף פעולה?
רוצה לכתוב בבלוג שלנו?
מעוניינת לפרסם את העסק שלך?

צרי עימנו קשר!

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

דילוג לתוכן