מה באמת צריך להביא לגן?

עם פתיחתה הרשמית של שנת הלימודים בישראל, שבו לכיסאות התינוקות ולמיטות בגנים לא מעט פעוטות. בין אם מדובר בשנה ראשונה בגן ובין אם בחזרה אליו לאחר "חופשה" בת מספר שבועות, ההתרגשות צפויה לאחוז בהורים וגם בילדים. החשש הוא שהילד יתקשה להסתגל למסגרת החדשה/ישנה, ובעיקר מהפרידה מהוריו למשך מספר שעות לפחות בכל יום. אבל מה בכלל צריך לשים בתיק של הילד המגיע לגן כדי שהשהות שלו שם תהיה נעימה, ועל מנת שצוות הגן יוכל לדאוג לילד כפי שאתם בוודאי מצפים?

נקודת המוצא: לכל גן עשויות להיות דרישות משלו

הגן אמור לערוך עם תחילת שנת הלימודים אסיפת הורים, אליה יוזמנו כלל הורי הגן. באסיפה זו תשמעו את כל מה שחשוב לדעת על הגן, לרבות סדר היום, הגישה כלפי הילדים, האוכל, המשחקים וכמובן שגם הציוד שההורים יידרשו לשים בתיק של הילד (שצריך כמובן להיות מסומן במדבקה או עם רישום של שם הילד למען מניעת בלבול).

כאן כבר יש לציין שיכול להיות הבדל מסוים בין הגנים בכל הנוגע לציוד שהם מחייבים או מצפים שההורים שלהם יביאו לגן, אבל ברמה הכללית יש מספר פריטי חובה שקשה להאמין שתוכלו לוותר עליהם. חשוב לא פחות הוא שיש פריטים שנראים לנו אמנם חשובים, אבל בפועל הם הרבה פחות חיוניים.

ביגוד

הילד או הילדה יגיעו לגן כשהם כבר לבושים היטב, או לכל הפחות בבגדים נוחים. חשוב לקחת בחשבון את פוטנציאל הלכלוך של הבגדים כתוצאה מאכילה, עשיית צרכים, זיעה וכן הלאה. המשמעות היא שהתיק צריך לכלול בגדים להחלפה – אנחנו ממליצים על שני סטים לפחות. על הבגדים להתאים כמובן למזג האוויר, כי אחרת הם יהפכו להיות חסרי תועלת במידה מסוימת.

מומלץ לרענן את הבגדים הנמצאים בתיק לגיבוי אחת למספר ימים, גם אם בגן טרם השתמשו בהם. הסיבה היא שבגדים הנמצאים זמן רב בתיק נוטים להתקמט וגם עלולים לצבור על גביהם ריחות לא נעימים.

החתלה

הציפייה שלכם היא שצוות הגן יהיה ער למצב החיתולים של אלו שעדיין משתמשים בהם, יחליף לאחר עשיית צרכים ובתדירות מספקת. כדי שזה יקרה, עליכם לצייד את תיק הילד במספר חיתולים לפחות – ההמלצה שלנו היא על חמישה ומעלה ליום נתון.

הקפידו לבדוק את מכסת החיתולים בכל ערב לפני השינה, או בבוקר טרם ההליכה לגן. יכול להיות שהגן יוכל להשתמש בחיתולים הנמצאים בו בגיבוי, אבל אתם לא יכולים להתבסס על כך באופן קבוע (מה גם שזה לא מובן מאליו שהחיתולים הנמצאים בגן יתאימו לילד מבחינת המידה או הנוחות).

כמובן שגם משחת החתלה נדרשת על מנת לשמור על הילדים רגועים, נקיים ובעיקר נטולי תפרחת חיתולים, על כל חוסר הנוחות שלה.

מגבונים

מגבונים הם מה"חברים" הטובים ביותר של הילדים, וגם של הגננות. כשאתם שולחים את הילדים לגן מדי בוקר, ודאו שיש בתיק חבילת מגבונים לחים מלאה (או לכל הפחות כמעט מלאה). זו צפויה לסייע בניקוי הילד לאחר עשיית הצרכים, ניקוי שאריות מזון המתקבצות להם סביב הפה וכן הלאה.

גם כאן סביר להניח שלצוות הגן יהיו פתרונות גם אם שכחתם את המגבונים בבית יום אחד, אבל אנחנו לא ממליצים לכם להסתמך על כך באופן קבוע.

אוכל ושתייה

לכל גן יש את התפריט היומי שלו, אותו על ההורים להכיר לפני שהם שולחים את הילד שלהם לגן. יש גנים שימליצו להורים שלהם "לשלוח את הילדים רעבים לגן" – לאחר ארוחה ראשונה בבית – ומאותו רגע הגן אמור לדאוג לצרכים התזונתיים של הילד. יחד עם זאת, יכול מאוד להיות שההורים כן יידרשו להשלמות, או לכל הפחות למזונות שמתאימים לילד בתור גיבוי: בין אם בקבוק החלב או התמ"ל לצהריים, חטיפים שהילד אוהב וכן הלאה.

כאשר הילדים מגיעים לגיל שבו הם שותים גם מים ולא רק חלב, עליכם לצייד אותם במספיק שתייה. הקפידו על בקבוק מים מלא אחד לפחות בהתאם לגילו (כלומר עם או בלי הרתחה), ואפילו יותר אם אין בגן מים שאתם בטוחים שהם בריאים עבור הילדים. רוב ההורים לא יסמכו על מי ברז, שמעלים עדיין חששות בכל הנוגע לבטיחות השתייה שלהם על ידי ילדים. אם אין לגן מים שאתם בטוחים בכך שהם בריאים לחלוטין, ציידו את הילד שלכם עם יותר מאשר בקבוק אחד.

סדינים

שינה חייבת להיות חלק בלתי נפרד משגרת היום של הילדים בגן. הגן אמור לכלול מיטות או מזרנים המותאמים לגילאים השונים של הילדים השוהים בו, כאשר התפקיד הראשון שלכם בתור הורים הוא לוודא שהילד או הילדה מקבלים מיטה קבועה. הסיבה היא שבגיל הזה ההרגלים חשובים מאוד, כך שהחלפה של מיטה עלולה לגרום לחוסר נוחות עבור הקטנים.

סוגיה משמעותית נוספת היא סוגיית המצעים, כאשר ההורים ירצו בוודאי שהילד שלהם יישן על מצעים נקיים שלא "אירחו" על גביהם ילדים אחרים. מכיוון שזה לא בריא וגם לא נעים לישון על מזרן מלוכלך או ספוג זיעה, הקפידו להחליף את הסדינים בתדירות ראויה. בדרך כלל, מדובר על פעם בשבוע לפחות.

מדחום

על פי החוקים ה"יבשים", אין לשלוח את הילד לגן עם חום וגם לא פחות 24 שעות לאחר חום. לפעמים החום עולה במהלך היום, ולכן תרצו שצוות הגן ימדוד את טמפרטורת הגוף של הילדים במקרה הצורך או כאשר יש חשד לחום. על פי מדיניות משרד החינוך, אסור לצוות הגן לבצע מדידת חום רקטלית. הוא יכול לעשות אך ורק מדידה דרך בית השחי, הנחשבת לפחות מדויקת (הפער הוא כחצי מעלה לפי רוב ההערכות). לכן כן חשוב לאחסן בתיק מדחום.

שימו לב שחל איסור לאנשי הגן להעניק לילדים תרופות מכל סוג – סיבה נוספת לא לשלוח ילדים חולים לגן.


יש לך רעיון לשיתוף פעולה?
רוצה לכתוב בבלוג שלנו?
מעוניינת לפרסם את העסק שלך?

צרי עימנו קשר!

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

דילוג לתוכן